Zespół Dworsko - Parkowy Olszynka

Zespół Dworsko - Parkowy Gdańsk Olszynka zbudowany w latach: 1790-1802 we wsi Mała Olszynka (niem. Klein Walddorf), która w sierpniu 1933 roku została włączona w granice administracyjne Gdańska. Dwór wpisano do rejestru zabytków w dniu 15 października 1973 roku, poz. nr 646 (obecnie nr 767). Od wiosny 2018 roku właścicielem zabytku jest Centrum Chrześcijańskie NOWE ŻYCIE

sobota, 5 maja 2012

Moje pierwsze zetknięcie z Dworem Olszynka

Dwór Olszynka zapadł mi w serce już w chwili, gdy zobaczyłem go po raz pierwszy w Poniedziałek Wielkanocny 2012 roku. Pojechałem z żoną i synem do tej części miasta na mały rekonesans, bowiem wcześniej w tamte rejony Gdańska raczej się nie zapuszczałem. Słyszałem, że są tam jakieś zabudowania starego dworu i chciałem się im przyjrzeć.

Od razu wiedziałem, że chcę się zająć tym niszczejącym zabytkiem. Mamy w Gdańsku wiele wspaniałych śladów dawnych dziejów, sławionych wszędzie i na różne sposoby, a tu, nad samą Motławą, stoi dwór, jakby przez wszystkich zapomniany. Wprawdzie kiedyś znajdował się poza murami miasta, ale przez Gdańszczan został przecież zbudowany i od samego początku był z Gdańskiem związany.

Zaczynam więc moją przygodę z Zespołem Dworsko - Parkowym Olszynka. Robię to w przekonaniu, że wytrwałość i konsekwentne trzymanie się obranego kursu pozwoli ożywić to martwe dziś miejsce  i zaowocuje wieloma dobrymi dla Gdańska projektami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz